Grofvuil

Grofvuil is grof huishoudelijk afval dat door omvang en/of gewicht niet in een vuilniszak of minicontainer past. Denk hierbij aan:

  • banken;
  • stoelen;
  • kasten;
  • bedden;
  • matrassen;
  • tuinmeubelen;
  • strijkplanken;
  • vloerbedekking, etcetera.

U kunt grofvuil zelf naar de milieustraat brengen.

Herbruikbare materialen kunnen een tweede leven krijgen via kringloopbedrijven, zoals Het Warenhuis. Zij halen deze herbruikbare materialen vaak gratis op. Zij halen ook bruin- en witgoed op. Ook als deze apparaten niet meer werken.

Afspraak maken voor grofvuil

Maak een afspraak (met uw DigiD) om grofvuil op te laten halen. Het laten ophalen van grofvuil kost vanaf 1 februari 2016 €30,-.

Wat is GEEN grofvuil?

Bouw- en sloopafval. Dit is alles wat aard- en nagelvast in of aan de woning heeft gezeten. Bouw- en sloopafval komt vrij bij renovatie-, sloop- en/of bouwactiviteiten in of rond de woning. Bijvoorbeeld kozijnen, deuren, hout en vloerdelen, puin, radiatoren, tegels, pallets, dakbedekking, plafonds, wanden, vlakglas, schuttingen, bielzen, keukenkastjes, keukens inclusief aanrechtbladen, parket, laminaat, schoon puin en wasbakken.

U kunt dit zelf naar de milieustraat brengen. De voorwaarden rond Bouw- en sloopafval vindt u hier.

Autobanden

Autobanden kunt u niet inleveren bij de milieustraat, maar bij de Admiraal Banckertweg 15. Meldt u zich hiervoor bij de slagboom.

Veelgestelde vragen

Toon alles / Verberg alles

Tot 1 februari 2016 was het laten ophalen van grofvuil gratis. Waarom moet ik hier nu voor betalen?

De gemeente moet bezuinigen. Het gratis ophalen van grofvuil en met name de verwerking van dit grofvuil kost de gemeente veel geld. Omdat we de ophaalservice niet willen afschaffen, is er besloten om er voortaan geld voor te vragen. Zo betaalt alleen de gebruiker van de dienst.

Hoeveel grofvuil mag ik per afspraak aanbieden?

Maximaal twee kubieke meter (m3).

Waar moet ik aan denken bij twee kubieke meter?

Een kubieke meter is een ruimte van één meter lang, één meter breed en één meter hoog. Twee kubieke meter is hier dus het dubbele van. Dit staat ongeveer gelijk aan zesendertig verhuisdozen (van 48x32x33 cm), een 2,5-zits bank óf zes éénpersoonsmatrassen.

Wat gebeurt er als er door anderen wordt bijgeplaatst en ik erop wordt aangesproken?

Het is raadzaam om van te voren een foto te maken van hetgeen u aanbiedt. Dan kunt u dit bewijs overleggen indien er naar gevraagd wordt. Tevens moet u aangeven op het afsprakenformulier wat u aanbiedt. Dan kunnen wij dit controleren.

Mochten er spullen zijn bijgeplaatst, dan zal handhaving (buurt)onderzoek doen om de daders te achterhalen.

Ik ben slecht ter been en kan niet naar de balie komen. Wat nu?

Wellicht kunt u een kennis of familielid vragen of zij dit voor u kunnen regelen.

Afspraak maken

Toon alles / Verberg alles

Hoe maak ik een afspraak en hoe kan ik betalen?

U kunt een afspraak maken via ons digitale loket. U heeft hiervoor DigiD nodig. De betaling gaat via creditcard of iDeal.

Ik wil mijn afspraak verzetten. Kan dat?

Indien de afspraak nog moet plaatsvinden, kunt u kosteloos uw afspraak naar een andere datum verzetten via telefoonnummer 14071.

Ik wil mijn afspraak afzeggen. Kan dat?

U kunt uw afspraak op de volgende manieren annuleren:

  • Als u de afspraak digitaal heeft gemaakt, heeft u een afspraakbevestiging per mail ontvangen. In deze mail kunt u kiezen voor 'annuleren afspraak'.
  • U ontvangt vervolgens een mail met daarin een referentienummer. Onderaan deze mail is een link naar het restitutieformulier.
  • Vul het ontvangen referentienummer en de andere gevraagde gegevens in op het restitutieformulier.
  • Na verzending ontvangt u automatisch een bevestiging van uw aanvraag.  De verwerking kan enkele weken duren.

 

Naast het digitaal afzeggen van de afspraak, kunt u ook de afspraak telefonisch annuleren. Dit kan door te bellen met telefoonnummer 14071. Uw gegevens worden genoteerd en doorgegeven aan onze financiële administratie.

 

Op welke dagen wordt er grofvuil opgehaald?

U kunt voor het laten ophalen van uw grofvuil een afspraak maken voor dinsdag of vrijdag. Op deze dagen halen wij grofvuil op.

Mag ik samen met de buren een afspraak maken?

U kunt één afspraak per adres maken. Uiteraard kunt u onderling iets regelen, zolang het aanbod niet meer dan twee kubieke meter (m3) is.

Ik heb geen internet en/of kan niet internetbankieren. Wat nu?

U kunt ook een afspraak maken via de balie van het Stadsbouwhuis (Langegracht 72, Leiden). Hier kunt u direct betalen met een pinpas.

Ik ben slecht ter been en kan niet naar de balie komen. Wat nu?

Wellicht kunt u een kennis of familielid vragen of zij dit voor u kunnen regelen.

Kan ook bouw- & sloopafval worden opgehaald nu ervoor betaald moet worden?

Nee. Dit moet u zelf naar de milieustraat brengen.

Is er verschil in de prijs als je wel of geen ijzer aanbiedt?

Nee.

Alternatieven

Toon alles / Verberg alles

Zijn er alternatieven om gratis van mijn grofvuil af te komen?

Veel spullen die bij het grofvuil worden aangeboden, zijn nog goed te gebruiken. In onze regio zijn er verschillende kringloopbedrijven die gratis herbruikbare materialen bij u thuis ophalen, zoals bijv. Het Warenhuis.

U kunt ook altijd gratis uw grofvuil naar de milieustraat brengen. Omdat het hier wordt gescheiden, is het nog beter voor het milieu ook.

Op zaterdagen kan het nu soms druk zijn bij de milieustraat. Is er een ander moment dat ik buiten werktijden mijn grofvuil kan wegbrengen?

Om het extra aanbod op te vangen, zullen er in ieder geval in de beginperiode verruimde openingstijden gelden. Op woensdag- en vrijdagavond zal de milieustraat tot 19:00 uur open zijn, in plaats van tot 16.00 uur.

Ik heb geen auto. Kan iemand anders onder mijn naam grofvuil wegbrengen naar de milieustraat?

Ja, dat kan. U dient dan een door u ondertekende kopie van uw legitimatiebewijs mee te geven aan de persoon die het wegbrengt. Deze persoon kan het dan namens u wegbrengen.

Melding openbare ruimte

Overvolle prullenbakken, huisvuil niet opgehaald? Meld dit via het online-formulier.

Gemeente aansprakelijk?

Is er schade en houdt u de gemeente hiervoor aansprakelijk? Meldt dit via het schademeldingsformulier.

Containerpas particulieren

Geen containerpas ontvangen? Is hij kwijt/stuk of wilt u een andere container kunnen openen? Doe uw aanvraag of verzoek via: leiden.nl/containerpas. In de handleiding (PDF, 199Kb) leest u meer over de container en de pas.

Nieuws

Laatste nieuws

Pas op de containerpas!

maandag, 25 juli 2016

Een nieuwe containerpas kost 10 euro.

Bekijk alle nieuwsberichten

Vragen?

Heeft u een vraag, idee, klacht of melding? Neem dan gerust contact met ons op.