Home /Contact & Openingstijden / Veelgestelde vragen over 14071

Veelgestelde vragen

Toon alles / Verberg alles

Waarom gaat de gemeente één centraal telefoonnummer invoeren?

Om één duidelijke en herkenbare telefonische ingang te creëren voor burgers, bedrijven en instellingen voor al hun vragen aan de gemeente. Hiermee wordt weer een belangrijke stap gezet in de verbetering van de dienstverlening.

Waarom is gekozen voor het nummer 14 071?

14 071 is een herkenbaar en makkelijk te onthouden nummer. Het is de bedoeling dat alle gemeenten in Nederland straks een telefoonnummer hebben van 14 gevolgd door het netnummer. Op die manier is voor iedereen duidelijk hoe je de gemeente kunt bereiken. In Amsterdam is dat bijvoorbeeld via 14 020 en in Den Haag via 14 070. Inmiddels is bijna de helft van alle gemeenten aangesloten op het 14+ netnummer en het is de bedoeling dat de andere helft voor eind 2015 aangesloten is.

Wanneer wordt het 14 071 telefoonnummer bij de gemeente Leiden ingevoerd?

Het telefoonnummer 14 071 wordt op 1 februari 2013 ingevoerd. Dit nieuwe nummer vervangt het oude algemene nummer 071-5165165 en de overige servicepuntnummers.

Kan ik 14 071 bellen vanaf mijn werk?

Het kan zijn dat u 14 071 vanaf uw werk niet kunt bellen. Dit ligt niet aan het nummer, maar aan de telefooncentrale van het bedrijf waar u werkt die een blokkade heeft op het bellen met telefoonnummers die beginnen met een 1, bijv. 112. Het kan ook zijn dat u niet eerst een 0 heeft getoetst voor een buitenlijn.

 

Moet ik eerst nog 071 intoetsen voor ik 14 071 bel?

Nee dat hoeft niet. U kunt direct het nummer 14 071 bellen.

Ik ben klant van XS4all en kan 14 071 niet bellen. Wat nu?

Bij de provider XS4all is voor gebruikers van een Fritz!box modem 14 071 niet kiesbaar. U moet dan *#14071 toetsen om met de gemeente Leiden te bellen. Kijk voor meer informatie op www.xs4all.nl/klantenservice

Ik kan met mijn mobiele telefoon 14071 niet bereiken, wat nu?

Het is bekend dat met een abonnement bij sommige providers het nummer 14071 niet aankiesbaar is. Dit is voor de gemeente helaas niet op te lossen.
U kunt via het oude telefoonnummer 071-5165165 de gemeente te bereiken.

Wat kost een gesprek met 14 071?

De kosten voor het bellen met 14 071 via een vaste telefoonlijn zijn vergelijkbaar met bellen naar een vast nummer binnen uw eigen regio. De exacte kosten zijn afhankelijk van uw telefoonabonnement. Mobiele bellers betalen voor het bellen naar 14 071 de kosten voor het bellen naar een vast nummer en dat valt bij de meeste mobiele abonnementen binnen de belbundel. Hier zijn wel uitzonderingen op, zoals prepaid abonnementen of enkele duurdere abonnementen, waarbij het 14+ nummer buiten de belbundel valt.

De gemeente heeft geen invloed op de tarieven die uw provider hanteert. De hoogte van de kosten kunt u navragen bij uw provider en is mogelijk afhankelijk van uw abonnementstarief. Zijn de door uw provider in rekening gebrachte kosten onevenredig hoog voor het mobiel bellen met 14 071, dan adviseren wij u contact op te nemen met uw provider en dit aan de orde te stellen. Afhankelijk van de reactie van uw provider kunt u ook een klacht indienen via de website www.consuwijzer.nl.

Het nieuwe telefoonnummer bestaat maar uit 5 cijfers. Klopt dit wel?

Ja, dat klopt. Het nieuwe nummer bestaat uit 14 gevolgd door het netnummer van de gemeente Leiden. U hoeft dus alleen deze vijf cijfers in te toetsen.

Vervallen alle oude nummers meteen zodra het nieuwe 14 071 nummer ingaat?

Pas als iedereen de gemeente via 14 071 goed weet te bereiken, worden alle oude telefoonnummers opgeheven. Tot die tijd staan de oude telefoonnummers van de servicepunten doorgeschakeld naar 14 071.

Welke andere regiogemeenten gebruiken het 14 071 nummer of gaan dit gebruiken?

Naast de gemeente Leiden zijn op dit moment de gemeenten Kaag en Braassem, Oegstgeest, Teylingen en Rijnwoude al via 14 071 bereikbaar. De gemeenten Leiderdorp en Voorschoten nemen het 14 071 nummer volgens planning ook snel in gebruik.

Is de gemeente straks wel goed bereikbaar als er maar één nummer gebeld kan worden?

Het is de bedoeling, dat de gemeente na de invoering  van 14 071 juist beter en efficiënter bereikt kan worden. Daarom krijgt een goede telefonische bereikbaarheid continu de nodige aandacht binnen de gemeente.

Wie krijg ik aan de telefoon als ik het nummer 14 071 bel?

Een automatisch bandje waarop de vraag wordt gesteld met welke gemeente er contact wordt gezocht. Als de keuze ‘gemeente Leiden’ wordt gemaakt, komt de beller in het keuzemenu van de gemeente Leiden.

Kan ik met alle vragen aan de gemeente Leiden terecht op het 14 071 nummer?

Ja.

Hoe lang duurt het voordat ik iemand van de gemeente Leiden aan de telefoon krijg?

Als de keuze ‘gemeente Leiden’ is gemaakt, volgt het keuzemenu van de gemeente Leiden. Door een keuze te maken voor één van de drie aangeboden productgroepen, wordt de beller doorverbonden met een medewerker van de gemeente Leiden.

Krijg ik wel meteen het juiste antwoord als ik naar een algemeen nummer bel ipv naar een specifiek nummer?

De telefonische medewerkers zijn geschoold om direct antwoord te kunnen geven op de meeste van de (telefonische) vragen. Het resterende deel aan complexere vragen wordt doorverbonden naar een specialist die vervolgens nader ingaat op de desbetreffende vraag. In deze laatste situatie wordt u dus nog een keer extra doorverbonden.

Kan ik vanuit het buitenland het 14 071 nummer bellen

Nee. Vanuit het buitenland is 14 071 helaas niet bereikbaar. In dat geval moet het volgende nummer worden gedraaid: +31 715165165. Vanuit dit nummer wordt automatisch doorgeschakeld naar 14 071.

Wordt het invoeren van één centrale ingang via de telefoon voor alle vragen aan de gemeente straks ook doorgevoerd bij de andere kanalen, zoals de website, het post-/email-adres en de balie?

Ja. De doelstelling is, dat de gemeente Leiden vanaf 2015 per kanaal (internet, telefoon, post en balie) aan inwoners, bedrijven en instellingen één duidelijke ingang biedt voor alle vragen. Hier wordt stapsgewijs naar toe gewerkt.